Vanliga frågor & svar
Här besvarar vi en del av de frågor vi ofta får rörande bokning av flygbiljetter, betalning av flygbiljetter, rabatter för barn och mycket annat.
Har ni frågor som ni inte hittar svar på nedan? Kontakta oss via email alternativt ring oss på telefon 040-45 69 30 för hjälp.
Vad gör jag om jag inte hittar min e-ticket?
E-ticket emailas till er senast påföljande vardag efter betalning. Om ni inte hittar er e-ticket rekommenderar vi följande:
1. Kontrollera om e-ticket hamnat i mappen för skräppost
2. Lägg till domänen aobtravel.se som betrodd avsändare
3. Kontakta oss så skickar vi e-ticket igen
Kan jag boka enkel biljett?
Ja det går utmärkt och det väljer du innan du trycker på knappen ”sök flyg”.
Kan jag boka mer än mig själv även om jag inte vet vem som följer med mig på en resa?
Nej, flygbiljetter är personliga och det går inte att byta namn.
Har ni barnrabatter till barn?
Ja AOB Travel erbjuder i samarbete med flygbolagen oftast rabatter till barn vanligtvis i åldern 0-11 år. Tänk på att barnrabatt beräknas på biljettpris exklusive skatt. Det är viktigt att ni anger ålder på medföljande barn vid hemresa (ankomst).
Vad är en e-ticket?
En e-ticket är er biljett som ska medtas vid incheckningen. Vi rekommenderar att ta med biljett samt pass till incheckningen.
Hur får man sina bokade biljetter?
Er e-ticket skickas till den e-postadress ni anger vid bokning.
När får man sina biljetter?
E-ticket emailas till er senast påföljande vardag efter betalning.
Hur betalar jag till AOB Travel?
Ni kan betala med bank-, betal- och kreditkort samt via Internetbank (Nordea, Handelsbanken, Swedbank, SE Banken). Vi accepterar inte betalning med American Express eller Diners.
Vågar jag betala med kreditkort på nätet?
Hos oss på AOB Travel kan ni tryggt betala med era kort. Vi använder oss av Skandinaviens ledande leverantör av betaltjänster via Internet som är certifierade av banker och kortinlösare till att hantera betaltransaktioner på högsta säkerhetsnivå.
Kan jag delbetala min resa när jag bokar via er hemsida?
Ni kan ansöka om delbetalning på Steg 4 när ni har gjort er bokning. Delbetalning är endast möjligt vid avresa från Sverige, Norge eller Danmark.
När är bokningen bindande?
Bokning är bindande då villkor för faktura eller delbetalning har godkänts alternativt då betalning till AOB Travel har erlagts.
Går det att boka av beställd resa?
Ja före betalning går det bra att avboka och omboka utan kostnad. Har avbeställningsskydd inte tecknats kan ingen återbetalning ske.
Vad händer om man blir sjuk?
Har ni köpt avbeställningsskydd så går det bra att boka av resan.
Är biljetten ombokningsbar?
Det beror helt på reglerna på just den typ av biljett och det går inte att svara på generellt. Reglerna måste läsas i varje enskilt fall.
Kan jag flyga ut till en stad och hem från en annan?
Ja det går utmärkt. Kontakta oss på AOB Travel 040 – 45 69 30 så hjälper vi er gärna.
Behöver jag köpa avbeställningsskydd?
Vi rekommenderar er att teckna vårt avbeställningsskydd i samband med att ni bokar er resa. För detaljerad information kring AOB Travels avbeställningsskydd, se Resevillkor punkt 5.
Ingår mat på mitt flyg?
Ni hittar information om måltider ombord på er e-ticket. Märk väl att vissa flygbolag anger tex “Frukost”, “Lunch” eller “Dinner” även om mat endast finns till försäljning ombord på flygplanet.
Kan flygbolagen ändra avgångstider?
Ja flygbolagen kan ändra i sina tidtabeller och i ett sådant fall innebär det att den ursprungliga bokningsbekräftelsen inte stämmer längre. Kontrollera flygtiderna före avgång genom att gå in på www.checkmytrip.com alternativt www.tripcase.com eller kontakta flygbolaget direkt.
Vem kan hjälpa oss med frågor rörande pass och visum?
Om ni har frågor angående pass och visum rekommenderar vi att ni kontaktar Visumservice på telefon 08-6627320.
Vem kontaktar jag för att få ett förseningsintyg till mitt försäkringsbolag?
Ni kontaktar flygbolaget direkt för att få ett förseningsintyg.